The Lasallian architect as a detonator for social transformation917

Published: Jun 13, 2015
Keywords:
Social design, architectural research, architectural project, architectural didactics

Main Article Content

María del Rocío Martínez Barrera

Abstract

The present article characterizes and discusses the learning required to develop by an architect who is in training, in order to read the needs of the community that attends, it also offers reflections that could help educators to prepare their students for a future that will bring with it serious and complex challenges concerning the social and functional degradation of many human settlements

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martínez Barrera, M. del R. (2015). The Lasallian architect as a detonator for social transformation. Revista Del Centro De Investigación De La Universidad La Salle, 11(43), 111–138. https://doi.org/10.26457/recein.v11i43.765
Section
Artículos

References

Cruz, S. y Morcate, F. (2008). Integración académica en la carrera de Arquitectura. Arquitectura y Urbanismo, 29(1), 63-66.

Duarte, J. (2003) Ambientes de Aprendizaje: Una aproximación conceptual. Estudios Pedagógicos, n. 29, pp. 97-113, Universidad Austral de Chile, Chile.

Escoda, C. (2012) La Arquitectura Diagramática y Sostenible de BIG. Revista de EGA, (20), 184-193.

Flores, J., y Portero, A. (2012) Problemas actuales en la formación del profesional universitario. Los valores en la disciplina de Tecnología. Arquitectura y Urbanismo, 33(2), 95-108.

Hathaway, N. (2013). Boost creativity and innovation. Arts & Activities, 154(3), 12.

IUA (2009) Susteinable by Design, International Union of Architects, General Secretariat. Recuperado el 30 de septiembre de 2013 de http://server.uia-architectes.org/image/PDF/COP15/COP15_Declaration_EN.pdf

IUA (2011) Acuerdo de UIA sobre los estándares internacionales de profesionalismo en la práctica arquitectónica, [PDF en línea], Tokyo, Japan, International Union of Architects, General Secretariat. . Recuperado el 30 de septiembre de 2013 de http://www.uia-architectes.org/sites/default/files/EN_UIA_ACCORD_TOKYO.pdf

Martínez, P. (2013). El proyecto arquitectónico como un problema de investigación. Revista de Arquitectura, N.15, enero-diciembre.

Montaner, J. (2010). Arqueología de los diagramas. Cuadernos de proyectos arquitectónicos, n° 1. Recuperado el 30 de septiembre de 2013 de http://cuadernosdeproyectos.dpa-etsam.com/wp-content/uploads/2010/09/04-arqueologia-de-los-diagramas-josep-maria-montaner.pdf

Morin, E. (2010). Complejidad restringida, complejidad general. Estudios: Filosofía, Historia, Letras, (93), 79-135.

Norberg-Schultz, C. (1998) Intenciones en arquitectura. Barcelona, Gustavo Gili.


Rodríguez, D. (2007). Talleres de Arquitectura y Diseño, Buena Enseñanza y Practicum Reflexivo. Estudio de casos en entornos virtuales. I + A: Investigación + Acción, 11(10), 69-89.

Tagliagambe, S. (2014) To design is to design oneself. City, Territory and Architecture 2014 1:8. Recuperado el 5 de octubre 2014 de SPRINGER.

Torres, T. (2003) ¿La mejor estrategia docente? La gestión del conocimiento, Educar, No. 32, 9-24.

UNESCO / UIA, (2011) UNESCO/UIA Charter for Architectural Education, [PDF en línea], Tokyo, Japan, UIA General Secretariat. Recuperado el 30 de septiembre de 2013 de http://www.uia-architectes.org/sites/default/files/%20A%20Charter2011.pdf

Similar Articles

<< < 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.