Corporeal and emotional experiences in young university students: effects of social confinement by Covid191070 efectos del confinamiento social por el Covid19

Published: Aug 21, 2023
Keywords:
home, emotions, behavior, pandemic, students

Main Article Content

Aileen Azucena Salazar Jasso
https://orcid.org/0000-0001-7364-5801
Alfredo Sánchez Carballo
https://orcid.org/0000-0002-3008-0318
Venus María Piedad Bonilla Rocha
https://orcid.org/0000-0002-7152-857X

Abstract

This work aims to know the ways of inhabiting the homes during the confinement by the Covid19 due to the reconfiguration of school and work activities, as well as to recognize the emotional manifestations derived from confinement. The methodological design was qualitative through focus groups made up of university students. The students made changes in living in their homes around the reorganization of the use of spaces for school and work activities, family life, the use of time at home, and eating and sleeping habits. One of the limitations of the study was the need to carry out the field work through virtual platforms due to the health contingency. However, having carried out the focus groups during the confinement allowed us to approach the experience of what the young university students were experiencing in their homes. The study made it possible to identify the psychosocial tensions that arose in the confinement due to covid19 in the homes of university students and the modification of daily habits in the socio-spatial organization of the home.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Salazar Jasso, A. A., Sánchez Carballo, A., & Bonilla Rocha, V. M. P. (2023). Corporeal and emotional experiences in young university students: effects of social confinement by Covid19: efectos del confinamiento social por el Covid19. Revista Del Centro De Investigación De La Universidad La Salle, 15(60), 209–232. https://doi.org/10.26457/recein.v15i60.3593
Section
Artículos
Author Biographies

Aileen Azucena Salazar Jasso, Universidad Autónoma de Tamaulipas

Aileen Azucena Salazar Jasso. Es Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco. Actualmente es profesora de la Facultad de Derecho y Ciencias Sociales en la Universidad Autónoma de Tamaulipas. Es Perfil PRODEP. Ha participado como ponente en diversos eventos académicos, así como en congresos nacionales e internacionales. Su publicación más reciente es “Crianza y socialización escolar: percepción de dos grupos de estudiantes adolescentes de nivel secundaria”, en Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales, doi:10.29059/rpcc.20221201. Sus principales intereses de investigación giran en torno al estudio de los imaginarios sociales en grupos vulnerables y la educación intercultural.

Alfredo Sánchez Carballo, Universidad Autónoma de Tamaulipas

Alfredo Sánchez Carballo. Es Doctor en Investigación de Ciencias Sociales por la FLACSO México, y profesor Investigador de la Facultad de Derecho y Ciencias Sociales en la Universidad Autónoma de Tamaulipas. Es Miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Una de sus publicaciones más recientes es (2020) “Perception of poverty in the members of an emerging migratory flow. Transnational narratives between Tres Valles and Kansas”. Estudios Fronterizos, https://doi.org/10.21670/ref.2009051. Sus temas de investigación se definen en torno a la migración, imaginarios sociales, grupos vulnerables de la población y sociología audiovisual.

Venus María Piedad Bonilla Rocha, Universidad Autónoma de Tamaulipas

Venus María Piedadad Bonilla Rocha. Es Doctora en Investigación Educativa por la Escuela Normal Superior de Ciudad Madero, A.C. Es profesora de tiempo completo en la Facultad de Derecho y Ciencias Sociales de la Universidad Autónoma de Tamaulipas. Es directora del Centro de Asesoría Psicológica Comunitaria e integrante del Grupo disciplinar "Sociedad, Familia y Salud" de la misma Universidad. Sus líneas de trabajo giran en torno a la terapia familiar sistémica y la psicoterapia individual.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.