Mirada transepistémica e investigación educativa: ciencia más allá de la ciencia
DOI:
https://doi.org/10.26457/lrf.v145i145.4777Keywords:
Knowledge, Education, Epistemology, Philosophy, SociologyAbstract
This essay begins with the presentation of some features of a contextualist or situated epistemology - these statements maintain that science works like a machinery or a big black box by combining scientific elements with social and cultural factors. In addition, Knorr-Cetina's concepts are presented: culture of knowledge, epistemic cultures and transepistemic arenas. In the third section, criticisms and contributions of this perspective to educational research are mentioned. The central argument indicates that participants interact in several transepistemic arenas, bringing with them certain ethical-political commitments. The final reflections confirm: the production of scientific knowledge attaches different social spheres beyond science.
Downloads
References
- Cabrera, Dulce. La institucionalización de la investigación educativa en México: cuatro ángulos de abordaje. En Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, Universidad de Buenos Aires, volumen 35. 2014: 19-33.
- Cabrera, Dulce. “Epistemes, juegos y laboratorios. Emplazamientos epistémicos y generación de conocimientos” en Pinto, L., Cabrera, D. y López, L. (coords.). Entre miopía y presbicia. Aportes epistemológicos a la investigación en Ciencias Sociales y Humanidades. México: Editorial Balam. 2022: 115-137.
- Cazau, Pablo. “Evolución de las relaciones entre la epistemología y la metodología de la investigación”. Paradigmas 3(2), 2019: 109-26. https://publicaciones.unitec.edu.co/index.php/paradigmas/article/view/34.
- Certeau, Michel de. La escritura de la historia. Universidad Iberoamericana-ITESO. 2010.
- Gibbons, Michel; Limoges, Camille; Nowotny, Helga; Schwartzman, Simon; Scott, Peter y Trow, Martin. La nueva producción del conocimiento. La dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas. Barcelona: Pomares. 1997.
- Ibarrola, María y Anderson, Lorin. La formación de nuevos investigadores educativos: diálogos y debates. México: ANUIES. 2015.
- Knorr-Cetina, Karin. ¿Comunidades científicas o arenas transepistémicas de investigación? Una crítica de los modelos cuasi-económicos de la ciencia. Redes, volumen 7, número 3, 1996: 129-160. http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/671
- Knorr-Cetina, Karin. Epistemic Cultures. The Cultures of Knowledge Societies. Cambridge: Harvard University Press. 1999.
- Knorr-Cetina, Karin. La fabricación del conocimiento. Un ensayo sobre el carácter constructivista y contextual de la ciencia. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes. 2005.
- Knorr-Cetina, Karin. “Culture in Global Knowledge Societies: Knowledge Cultures and Epistemic Cultures”. In Weiss, N. y Jacobs, M. The Blackwell companion to the sociology of culture. Blackwell publishing. 2005: 65-79.
- Kreimer, Pablo. (2005). “Karin Knorr Cetina. La fabricación del conocimiento. Un ensayo sobre el carácter constructivista y contextual de la ciencia”. En Redes, volumen 11, número 22, 209-216. http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/595
- Latour, Bruno. y Woolgar, Steve. La vida en el laboratorio. La construcción de los hechos científicos. Madrid: Alianza. 1995.
- Olivé, León. (comp.). La explicación social del conocimiento. México: UNAM. 1985.
- Olivé, León. “Por una auténtica interculturalidad basada en el reconocimiento de la pluralidad epistemológica”. En Olivé, L.; Santos, B.; Salazar, C.; Antezana, L.; Navia, W.; Tapia, L.; Valencia, G.; Puchetm M.; Gil, M.; Aguiluz, M.; Suárez, H., Pluralismo Epistemológico. CLACSO y CIDES-UMSA. 2009: 19-30.
- Padrón, José. “Tendencias epistemológicas de la investigación científica en el siglo XXI”, Cinta de Moebio, 28, 2007: 1-28.
- Pontón, Claudia. “Al cobijo de las ciencias sociales y humanas: Notas sobre la configuración conceptual e histórica del campo educativo y pedagógico en México”. En Pinto, L., Cabrera, D. y López, L. (coords.). Entre miopía y presbicia. Aportes epistemológicos a la investigación en Ciencias Sociales y Humanidades. México. Editorial Balam. 2022: 87-113
- Pontón, Claudia y Orozco, Bertha (Coords.). Filosofía, teoría y campo de la educación 2002-2011. México: COMIE-ANUIES. 2013.
- Rojas, Luis. “Culturas epistémicas y fenomenología. Dos perspectivas sobre la idea de la ciencia y de la práctica científica en el mundo de hoy”. En Pérez, A. (coord.), Comunidades epistémicas y generación del conocimiento. México: Editorial Balam, 2021: 19-56.
- Saucedo, Claudia; Guzmán, Carlota; Sandoval, Etelvina y Galaz, Jesús (coord.). Estudiantes, maestros y académicos en la investigación educativa Tendencias, aportes y debates, 2002-2011. México: COMIE-ANUIES. 2013.
- Villoro, Luis. Creer, saber, conocer. México: Siglo XXI. 1996.
- Weiss, Nancy. y Jacobs, Mark. The Blackwell companion to the sociology of culture. Blackwell publishing. 2005.
- Weiss, Eduardo. (Coord.). El campo de la Investigación Educativa 1993-2001. México: COMIE-CESU-SEP, 2003.
Downloads
Published
Versions
- 2025-11-18 (2)
- 2025-10-23 (1)
