Mirada transepistémica e investigación educativa: ciencia más allá de la ciencia

Authors

  • Dulce María Cabrera Hernández Benemerita Universidad Autónoma de Puebla. Facultad de Filosofía y Letras

DOI:

https://doi.org/10.26457/lrf.v145i145.4777

Keywords:

Knowledge, Education, Epistemology, Philosophy, Sociology

Abstract

This essay begins with the presentation of some features of a contextualist or situated epistemology - these statements maintain that science works like a machinery or a big black box by combining scientific elements with social and cultural factors. In addition, Knorr-Cetina's concepts are presented: culture of knowledge, epistemic cultures and transepistemic arenas. In the third section, criticisms and contributions of this perspective to educational research are mentioned. The central argument indicates that participants interact in several transepistemic arenas, bringing with them certain ethical-political commitments. The final reflections confirm: the production of scientific knowledge attaches different social spheres beyond science.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- Cabrera, Dulce. La institucionalización de la investigación educativa en México: cuatro ángulos de abordaje. En Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, Universidad de Buenos Aires, volumen 35. 2014: 19-33.

- Cabrera, Dulce. “Epistemes, juegos y laboratorios. Emplazamientos epistémicos y generación de conocimientos” en Pinto, L., Cabrera, D. y López, L. (coords.). Entre miopía y presbicia. Aportes epistemológicos a la investigación en Ciencias Sociales y Humanidades. México: Editorial Balam. 2022: 115-137.

- Cazau, Pablo. “Evolución de las relaciones entre la epistemología y la metodología de la investigación”. Paradigmas 3(2), 2019: 109-26. https://publicaciones.unitec.edu.co/index.php/paradigmas/article/view/34.

- Certeau, Michel de. La escritura de la historia. Universidad Iberoamericana-ITESO. 2010.

- Gibbons, Michel; Limoges, Camille; Nowotny, Helga; Schwartzman, Simon; Scott, Peter y Trow, Martin. La nueva producción del conocimiento. La dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas. Barcelona: Pomares. 1997.

- Ibarrola, María y Anderson, Lorin. La formación de nuevos investigadores educativos: diálogos y debates. México: ANUIES. 2015.

- Knorr-Cetina, Karin. ¿Comunidades científicas o arenas transepistémicas de investigación? Una crítica de los modelos cuasi-económicos de la ciencia. Redes, volumen 7, número 3, 1996: 129-160. http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/671

- Knorr-Cetina, Karin. Epistemic Cultures. The Cultures of Knowledge Societies. Cambridge: Harvard University Press. 1999.

- Knorr-Cetina, Karin. La fabricación del conocimiento. Un ensayo sobre el carácter constructivista y contextual de la ciencia. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes. 2005.

- Knorr-Cetina, Karin. “Culture in Global Knowledge Societies: Knowledge Cultures and Epistemic Cultures”. In Weiss, N. y Jacobs, M. The Blackwell companion to the sociology of culture. Blackwell publishing. 2005: 65-79.

- Kreimer, Pablo. (2005). “Karin Knorr Cetina. La fabricación del conocimiento. Un ensayo sobre el carácter constructivista y contextual de la ciencia”. En Redes, volumen 11, número 22, 209-216. http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/595

- Latour, Bruno. y Woolgar, Steve. La vida en el laboratorio. La construcción de los hechos científicos. Madrid: Alianza. 1995.

- Olivé, León. (comp.). La explicación social del conocimiento. México: UNAM. 1985.

- Olivé, León. “Por una auténtica interculturalidad basada en el reconocimiento de la pluralidad epistemológica”. En Olivé, L.; Santos, B.; Salazar, C.; Antezana, L.; Navia, W.; Tapia, L.; Valencia, G.; Puchetm M.; Gil, M.; Aguiluz, M.; Suárez, H., Pluralismo Epistemológico. CLACSO y CIDES-UMSA. 2009: 19-30.

- Padrón, José. “Tendencias epistemológicas de la investigación científica en el siglo XXI”, Cinta de Moebio, 28, 2007: 1-28.

- Pontón, Claudia. “Al cobijo de las ciencias sociales y humanas: Notas sobre la configuración conceptual e histórica del campo educativo y pedagógico en México”. En Pinto, L., Cabrera, D. y López, L. (coords.). Entre miopía y presbicia. Aportes epistemológicos a la investigación en Ciencias Sociales y Humanidades. México. Editorial Balam. 2022: 87-113

- Pontón, Claudia y Orozco, Bertha (Coords.). Filosofía, teoría y campo de la educación 2002-2011. México: COMIE-ANUIES. 2013.

- Rojas, Luis. “Culturas epistémicas y fenomenología. Dos perspectivas sobre la idea de la ciencia y de la práctica científica en el mundo de hoy”. En Pérez, A. (coord.), Comunidades epistémicas y generación del conocimiento. México: Editorial Balam, 2021: 19-56.

- Saucedo, Claudia; Guzmán, Carlota; Sandoval, Etelvina y Galaz, Jesús (coord.). Estudiantes, maestros y académicos en la investigación educativa Tendencias, aportes y debates, 2002-2011. México: COMIE-ANUIES. 2013.

- Villoro, Luis. Creer, saber, conocer. México: Siglo XXI. 1996.

- Weiss, Nancy. y Jacobs, Mark. The Blackwell companion to the sociology of culture. Blackwell publishing. 2005.

- Weiss, Eduardo. (Coord.). El campo de la Investigación Educativa 1993-2001. México: COMIE-CESU-SEP, 2003.

Published

2025-10-23 — Updated on 2025-11-18

Versions

How to Cite

Cabrera Hernández, D. M. (2025). Mirada transepistémica e investigación educativa: ciencia más allá de la ciencia. Español, 145(145), 27–46. https://doi.org/10.26457/lrf.v145i145.4777 (Original work published October 23, 2025)

Issue

Section

Dossier: Giros trans en las investigaciones sociales contemporáneas

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.