This is an outdated version published on 2024-08-25. Read the most recent version.

Antinomies and contingencies. Critical perspectives on progress

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26457/lrf.v142i142.4086

Keywords:

Ilustración, antimercados, colonialismo, reconciliación, experimentación, naturaleza

Abstract

 

This text consists of the development of two critical discourses of the project of progress that, despite having different philosophical bases, are linked by the need to radically question the deployment of capitalist modernity. On the one hand, it is the critique of progress proposed by Theodor W. Adorno, whose main philosophical reference is G. W. F. Hegel’s dialectic; on the other hand, the notion of progress is disarticulated through Manuel de Landa’s conception of history, which is based on the Gilles Deleuze’s ontology and Fernand Braudel’s historical science. This paper also proposes the thesis that both critical discourses of progress converge in a common challenge: the type of relationship that social practices must sustain with nature, if their purpose is to break with the domination and destructiveness that accompany the evolution of capitalist modernity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, Theodor W. Dialéctica negativa. Traducido por José María Ripalda. Madrid:Taurus, 1984.

— “Die Idee der Naturgeschichte”. En Theodor Adorno: Gesammelte Schriften;

Band 1. Philosophische Frühschriften, editado por Rolf Tiedemann. 345-

Fráncorft: Suhrkamp, 1990.

— “La crítica de la cultura y la sociedad”. En Prismas: La crítica de la cultura y

la sociedad. Traducido por Manuel Sacristán. 9-29. Barcelona: Ariel, 1962.

— “La educación después de Auschwitz”. En Consignas. Traducido por Ramón

Bilbao, 80-95. Buenos Aires: Amorrortu, 1993.

— “La idea de historia natural”. En Actualidad en la filosofía. Traducido por José

Luis Arantegui Tamayo. 103-134. Barcelona: Altaya, 1994.

— “Progreso”. En Consignas. Traducido por Ramón Bilbao, 27-47. Buenos Aires:

Amorrortu, 1993.

Adorno, Theodor y Max Horkheimer. Dialéctica de la Ilustración: Fragmentos filosóficos.

Traducido por Juan José Sánchez. Madrid: Trotta, 1998.

Barrios, José Luis. “La forma y la hiancia: Negatividad y afección en Theodor

Adorno y Gilles Deleuze (El naturalismo como potencia crítica-estética a

la categoría representación)”. Revista de Filosofía, n.o 150 (2021): 312-343.

doi: https://doi.org/10.48102/rdf.v53i150.86

Benjamin, Walter. Tesis sobre la historia y otros fragmentos. Traducido por Bolívar

Echeverría. Ciudad de México: Universidad Autónoma de la Ciudad

de México / Ítaca, 2008.

Bou Ali, Nadia y Ray Brassier. “After Too Late: The Endgame of Analysis”. En

Hegel, 250—Too Late?, editado por Mladen Dolar, 11-30. Liubliana: Analecta

y Goethe Institut, 2020.

Braudel, Fernand. Civilización material, economía y capitalismo, siglos XVI-XVIII:

Tomo II. Los juegos del intercambio. Versión española por Vicente Bordoy

Hueso. Madrid: Alianza, 1984.

Bury, John. La idea del progreso. Traducido por Elías Díaz y Julio Rodríguez

Aramberri. Madrid: Alianza, 2009.

Castillo Villapudua, Karla. “Claves teóricas en Manuel de Landa: De la ontología

deleuziana, los ensamblajes, emergentismo y la historia no lineal”.

Andamios: Revista de investigación social 16, n.o 40 (2019): 229-250. doi: https://

doi.org/10.29092/uacm.v16i40.705De Landa, Manuel. A Thousand Years of Nonlinear History. Nueva York: Swerve,

— “Materialism and Politics”. En Deleuze: History and Science, 29-49. Nueva

York: Atropos Press, 2010.

— Mil años de historia no lineal: Una deconstrucción de la noción occidental del progreso

y de la temporalidad. Traducido por Carlos de Landa Acosta. Ciudad

de México: Gedisa, 2017.

— Philosophy and Simulation: The Emergence of Synthetic Reason. Chennai: Continuum,

— Teoría de los ensamblajes y complejidad social. Traducido por Carlos de Landa

Acosta. Buenos Aires: Tinta Limón, 2021.

Deleuze, Gilles. Lógica del sentido. Traducido por Miguel Morey. Barcelona: Paidós,

Deleuze, Gilles y Félix Guattari. El Anti Edipo: Capitalismo y esquizofrenia. Traducido

por Francisco Monge. Barcelona: Paidós, 1985.

Derrida, Jacques. “La mitología blanca. La metáfora en el texto filosófico”. En

Márgenes de la filosofía. Traducido por Carmen González Marín, 247-311.

Madrid: Cátedra, 1994.

— Posiciones. Traducido por Manuel Arranz. Valencia: Pre-Textos, 1976.

Echeverría, Bolívar. “Modernidad y capitalismo (15 tesis)”. En Las ilusiones de

la modernidad: Ensayos, 133-197. Ciudad de México: Universidad Nacional

Autónoma de México, 1997.

Ferreyra, Julián. Danza turbulenta: Hegel y Deleuze. Buenos Aires: La Cebra,

“Deleuze”’s Hegel: Criticism and Praise at the Edges of Thought”. En Deleuze

at the End of the World: Latin American Perspectives, editado por Dorothea

E. Olkowski y Julián Ferreyra, 85-101. Maryland: Rowman & Littlefield,

— “El nacimiento en la biopolítica: La génesis de la vida en Hegel y Deleuze”.

Daímon: Revista Internacional de Filosofía, n.o 61 (2014): 149-164. doi:

6018/daimon/163931

— “Ideas, from Hegel to Deleuze”. Comparative and Continental Philosophy 4, n.o 1

(2012): 93-104. doi: https://doi.org/10.1558/ccp.v4i1.93

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. Fenomenología del espíritu. Traducido por Manuel

Jiménez Redondo. Valencia: Pre-Textos, 2009.

Hohenberg, Paul M. y Lynn Hollen Lees. The Making of Urban Europe, 1000-

Cambridge: Harvard University Press, 1996.

Horkheimer, Max. Teoría crítica. Traducido por Edgardo Albizu y Carlos Luis.

Buenos Aires: Amorrortu, 2003.Kant, Immanuel. “Crítica de la razón pura”. En Immanuel Kant I. Traducido

por Pedro Ribas. Barcelona: Gredos / RBA, 2014.

Lyotard, Jean-François. “Si se puede pensar sin cuerpo”. En Lo inhumano: Charlas

sobre el tiempo. Traducido por Horacio Pons, 17-31. Buenos Aires: Manantial,

McNeill, William H. Plagas y pueblos. Traducido por Homero Alsina Thevenet.

Madrid: Siglo xxi, 1984.

Müller-Doohm, Stefan. Adorno: A Biography. Traducido por Rodney Livingstone.

Cornwall: Polity Press, 2005.

Nesbitt, Nick. “The Expulsion of the Negative: Deleuze, Adorno, and Ethics of Internal

Difference”. SubStance 34, n.o 2 (2005): 75-97. doi: 10.1353/sub.2005.0034

San Agustín. Obras de San Agustín: Tomo XVI. La Ciudad de Dios. Traducido por

Fr. José Morán. Madrid: Biblioteca de autores cristianos, 1958.

Semo, Enrique. La conquista, catástrofe de los pueblos originarios: I. Los actores;

Amerindios y africanos, europeos y españoles. Ciudad de México: Universidad

Nacional Autónoma de México / Siglo xxi, 2018.

Spinoza, Baruch. Ética demostrada según el orden geométrico. Traducido por Vidal

Peña. Madrid: Alianza, 2011.

Weber, Max. “La ciencia como vocación”. En El político y el científico. Traducido

por Francisco Rubio Llorente, 180-231. Madrid: Alianza, 1979.

Wiggershaus, Rolf. La escuela de Fráncfort. Traducido por Marcos Romano Hassán.

Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica / Universidad Autónoma

Metropolitana, 2010.

Additional Files

Published

2024-03-29 — Updated on 2024-08-25

Versions

How to Cite

Villalobos Manjarrez, A. (2024). Antinomies and contingencies. Critical perspectives on progress. Español, 142(142), 135–160. https://doi.org/10.26457/lrf.v142i142.4086 (Original work published March 29, 2024)

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)